News & Auditions

 
SEAD / Salzburg Experimental Academy of Dance
Undergraduate & postgraduate dance programs
18. MARCH
SAT 13.00 – 16.30
 
Every year SEAD is holding Auditions for entrance into the four year undergraduate professional dance education program, and the two postgraduate programs I.C.E. – Choreographer´s Year and BODHI PROJECT – Professional Company Year. The first round auditions take place in numerous different cities around the world. Candidates who pass the first round successfully are invited to the second round audition in Salzburg (May 15 -19, 2017) where the best dancers are chosen for a study at SEAD.
 
Seattle: February 4, 2017
Tel Aviv: March 3, 2017
Budapest: March 4, 2017
London: March 4, 2017
Stockholm: March 4, 2017
Berlin: March 11, 2017
Copenhagen: March 11, 2017
Istanbul: March 11, 2017
Brussels: March 18, 2017
Vienna: March 18, 2017
Barcelona: March 25, 2017
Paris: March 25, 2017
Athens: April 8, 2017
Salzburg: April 22, 2017
 
Deadlines: please apply at least 4 weeks before the audition
How to apply: www.sead.at

 

Casting bereits beendet! 
 
THE LOOSE COLLECTIVE
27. SEPT. 2016
DI 13.00
in Tanzquartier Wien / Studios
 
The Loose Collective ist auf der Suche nach 6-8 Tänzer_innen mit oder ohne Tanzausbildung, die als  "Extras" in ihrer Produktion "On Earth” in TQW / Halle G auftreten sollen.
 
Workshop/Audition (1h): 27 SEPT, 13.00, Tanzquartier Wien / Studios
Proben (3h): 4 OKT, ABP Studio Vienna
Generalprobe (2h): 13 OKT, in TQW/Halle G
Performances: 14. + 15.  OKT, 19.30, Halle G
Gage: 200,- €
 
Die Saison neigt sich dem Ende entgegen!
 
Den Endspurt machen aber noch ADRIANA CUBIDES, STEPHANIE CUMMING und MARTA NAVARIDAS mit ihren zeitgenössischen Trainings im Rahmen des choreografischen Summer Camp.
Das Training ist für alle Profi-Tänzer_innen offen, wir bitten jedoch darum während der Woche bei einer Dozentin zu bleiben. Jahres- und Monatskarten sowie 10er Blöcke gelten auch hier.
 
Contemporary Training in the context of: CHOREOGRAPHIC SUMMER CAMP
 
ADRIANA CUBIDES (CO/AT)
STEPHANIE CUMMING (CA/AT)
MARTA NAVARIDAS (ES/AT)
4.7. – 8.7.
MO – FR 10.00 h – 11.30 h
In dieser Woche bitte bei einem Training bleiben, Wechsel zwischen den Dozentinnen ist nicht möglich! Begrenzte Teilnehmerzahl!
Vorabreservierungen möglich unter 01 581 35 91 oder tanzquartier [at] tqw [dot] at
Mehr Info / English

Die Audition zur Vergabe von zwei Trainings-Stipendien am Tanzquartier Wien fand am Samstag, 11. Juni, statt. Angemeldet hatten sich Student_innen vom SEAD / Salzburg Academy of Dance, IDA / Institute for Dance Arts - Anton Bruckner Privatuniversität und MUK / Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien. Die Audition beinhaltete eine tanztechnische Klasse, einen Improvisationsteil, das Zeigen eines eigenen Solos und ein persönliches Gespräch.

Die Jury bestand heuer aus der Tanzdozentin Andrea Nagl, dem Somatic- und Improvisationsexperten Malcolm Manning, der freien Produktionsmanagerin Christine Sbaschnigg (u.a. tätig für Doris Uhlich) und Katrin Roschangar vom Tanzquartier Wien.

Ausgewählt wurden ELSA MOURLAN und VILTĖ ŠVARPLYTĖ

Beide Studentinnen schließen ihr Tanzstudium dieses Jahr beim Institute for Dance Arts ab. Die Jury befand, dass das Stipendium sie in ihrem momentanen Prozess der Bewegungsrecherche und ihr Interesse an künstlerischer Forschung gut unterstützen kann.

Wir gratulieren beiden sehr herzlich und freuen uns, sie in der nächsten Saison am Haus begrüßen zu können!

ElisaMourlanVilteViltimi

Interkulturelles Arbeiten im Künstlerisch / Pädagogischen Kontext
 
30.5. - 3.6.
MO + MI + FR 15.00 h – 19.30 h
DI + DO 16.30 h – 19.30 h
in TQW/ Studios
 
Der Workshop Interkulturelles Arbeiten im Künstlerisch / Pädagogischen Kontext wird mit Unterstützung des Tanzquartier Wien durchgeführt und ermöglicht 20 Teilnehmer_innen aus dem Kultursektor den Austausch von Ideen für künstlerische Projekte mit Flüchtlingen und Migrant_innen. Dabei gibt es Raum für die Entstehung neuer Zusammenarbeit oder Projekte. Die Teilnahme ist offen für Personen, die entweder schon in Projekte eingebunden sind, oder Interesse an der Planung und Implementierung solcher Initiativen haben. Es ist uns zudem ein Anliegen, interessierte Künstler_innen und Pädagog_innen in bereits laufende Projekte zu involvieren, oder gemeinsam mit Ihnen etwas Neues auf die Beine zu stellen.
 
Detaillierte Informationen und Konditionen zum Workshop erfolgen auf eine Bewerbung mit kurzem Anschreiben an YANTE – Youth, Art & Levante unter project [at] yante [dot] org
 
Der Inhalt des Workshops setzt sich wie folgt zusammen:
 
1) MO 30. MAI 15.00 h – 19.30 h: Gemeinsame Realität
Netzwerk, Besprechung der vorhandenen Projekte. Worauf arbeiten wir hin? Warum sind WIR hier?
 
2) DI 31. MAI 16.30 h – 19.30 h: Freiheit, Widerstand, Rassismus
Die Einordnung der eigenen Arbeit in das politische und gesellschaftliche Bild Österreichs.
 
3) MI 1. JUNI 15.00 h – 19.30 h: Gesellschaft und Ästhetik
Annäherung an die arabische Kultur, Bestandsaufnahme des hiesigen Kulturverständnisses.
 
4) DO 2. JUNI 16.30 h – 19.30 h: Interkulturelles Arbeiten
Brückenbildung, Austausch, Erfahrungen und Möglichkeiten interkultureller Arbeit.
 
5) FR 3. JUNI 15.00 h – 19.30 h: Netzwerk erstellen
Besprechung und Abschätzung der Begleitbedürfnisse der einzelnen Teilnehmer_innen. Arbeitsgruppen werden gegründet, individuelle Fragestellungen geklärt und Zukunftsperspektiven entwickelt.
 
Je nach Bedarf wird anschließend an den Workshop eine drei- bis sechsmonatige Mentorship-Phase für die Betreuung der Projekte durch das künstlerische Team angeboten. Die Mentorship-Phase bietet durch folgende Schwerpunkte eine ideelle Betreuung der Teilnehmenden:
 
  1. Besprechung von Situationen und Herausforderungen im Praxisalltag
  2. Hilfestellung bei der Erstellung künstlerischer Konzepte
  3. Beratung bei der Erstellung von Synergien
  4. Gedankenanstöße und Bedenkenträger im Verlauf der Projekte
 
Durch diesen Workshop werden verschiedene Kulturakteur_innen miteinander in Verbindung treten, die alle an einer ähnlichen Vision arbeiten. Unser Vorhaben ist es, einen Raum für den Austausch zu generieren. Von diesem Anstoß ausgehend können weitere Treffen, Hilfestellungen und Unterstützung entstehen. 
 
The non-profit nongovernmental organisation YANTE, short for Youth, Art and Levante, was founded and registered as a legal entity independent of religious and political affiliation. Yante’s aim is to plan and implement art projects in the Levante, with a special focus on Palestine. Hitherto our projects have been brought to fruition through the generous support of foundations, sponsors, public authorities, friends, and private patrons.
 
 
Thank you for all applications, the cast of Saint Genet – Is this the promised End is already complete!
Danke für sämtliche Bewerbungen, der Cast von Saint Genet – Is this the promised End ist bereits vollständig!
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Saint Genet – Is this the promised End @ Wiener Festwochen 2017 in Koproduktion mit dem Tanzquartier Wien
TUE 10. MAY
14.00 h – 17.00 h  (start registration and warm-up 13.30)
in TQW / Studios
 
Dates
Dancers are expected to attend 4 weeks of rehearsals that will take place at Tanzquartier Wien/Studios and Halle G (final stage rehearsals) from April 18 until May 12, 2017 (except Sundays)
5 performances between May 13 and May 19, 2017 (precise dates to be confirmed) in Halle G
Info and Application:
Lenneke Willemsen, Casting/Produktion Wiener Festwochen
Please send a CV to: l [dot] willemsen [at] festwochen [dot] at
 
Saint Genet is a company directed by Derrick Ryan Claude Mitchell that creates large scale, environmental installations, image-based opera, body-based performance and dance. Saint Genet has presented work in varied and lauded venues such as the Guggenheim Museum (New York), the Frye Art Museum, On the Boards, the donaufestival, the Luminato Festival, and any number of abandoned buildings, alleyways, and secret loft locations. Currently Saint Genet has been commissioned to create a series of installations and performances premiering at the donaufestival in April 2016 and Wiener Festwochen 2017 by the donaufestival and Wiener Festwochen, with supporting partners Kunsthalle Krems, and Tanzquartier Wien.
We are currently seeking cast dancers (with an interest and background in contemporary body and text based performance practice), for a month long creation period with 5 performances to immediately follow of our largest piece to date "Is This The Promised End" premiering at Wiener Festwochen 2017. We are proactively looking to cast outside the normative idealized "dancer body" and want to stress that all ages, shapes, sizes, genders, ethnicities, and training backgrounds will be celebrated and encouraged in this audition.
Our current choreographic process is a collaborative one that draws upon the dancer’s ability to execute movement with rigor and curiosity. Saint Genet strives to blur the lines between trained and untrained dancers and performers by creating a series of performance modalities, which may include text, exhaustive performance action, and substances used to elevate the artist into a “hysteric of heightened state”. Our dance language draws on repetitive and durative movements to excavate the body’s potential through endurance and strength; as well as, the ability to articulate with softness, elegance, and attention to detail the power of failure.
In the audition we will traverse a kinetic dialogue between guided improvisation and highly structured material from the work. Artists with a professional background in improvisation and partnering, who are open to generating material, navigating a full spectrum of dancing that includes the virtuosic, the subtle, and the hidden; inhabiting psychical and psychological choreography. Dancers must also have interest in co-creating with non-dance trained company members.
Language: English
 
Derrick Ryan Claude Mitchell creates large-scale pieces that range from symphonies and experimental plays in abandoned buildings, to 6 hour performances in museum reflecting pools, boxing matches in filthy alleyways, rooftop performances atop doomed domiciles, ether induced “madness opera”, grandiose architectural wakes, and sublime blood fueled social reckonings. His pieces are neither purely plays or performance art commodity; neither complete spectacle or didactic diatribe. They are works that are vanishing.  Mitchell was co-founder and director of revolutionary theatre company Implied Violence , where he wrote, produced and directed 29 major pieces, and was  awarded Robert Wilson’s prestigious Watermill Residency, as well as The Stranger Genius Award. His works have been seen nationally and internationally, including a museum exhibition Implied Violence: Yes and More and Yes and Why (The Frye Art Museum, 2010), with avant-pop trio The Dead Science (2007), at the esteemed and daring donaufestival, “The Dorothy K: The Plague of Marcus” a collaboration with Zac Pennington of Parenthetical Girls (2010), and curated by Robert Wilson for The Guggenheim NYC’s Works and Process Festival (2011). He founded Saint Genet and presented "Transports of Delirium" in August, 2011 and in February of 2012  co-curated The Frye Art Museum’s Moment Magnitude exhibition while curating Moment Magnitude he  was co-commissioned by The Luminato Festival (Toronto, Canada) and donaufestival (Krems, Austria) to create the large-scale experimental opera "Paradisiacal Rites". "Paradisiacal Rites" premiered in at donaufestival in April of 2013 and in The United States at On the Boards in May of 2013 where he also created a series of satellite performance projects including the re-creation of Christopher Burden’s "Shoot".
Matt Drews is a movement artist who oscillates between the realms of dance, yoga + performance. His creative roles aqueous as choreographer, performer + teacher. He facilitates states of experience for bodies to investigate movement with a heightened lens toward healing, presence + ritual. He studied at Naropa University + holds a BFA in Dance from Cornish College of the Arts. His work has been produced at donaufestival, Decibel Electronic Music Festival, On the Boards + Velocity Dance Center. He has collaborated with Ate9 dANCE cOMPANY(L.A.), tEEth Performance (PDX), Saint Genet (SEA), Kate Wallich + the YC (SEA), among others.

Marathon (Tanztheater) von Ricardo Monti

Regie: Juan Bürgin Drago (AR/DE)

DI 5. JAN 10.00 h

 
Mehrere Paare tanzen tagelang um einen ungewissen Preis. Ein Animator und ein Leibwächter motivieren und unterdrücken die Paare, damit die Show immer weitergehen kann, bis die Tanzpaare zu rebellieren beginnen. Für dieses künstlerisch engagierte Projekt werden professionelle Schauspieler_innen, aber auch motivierte Anfänger_innen oder Tänzer_innen gesucht, die auf Vereinsbasis an ihrer Ausbildung oder Karriere arbeiten wollen.
 
Aussagekräftigen Unterlagen bitte an juanpburgin [at] gmail [dot] com
Weiterführende Auskünfte telefonisch bei Mag. Susanne Kowarc unter der Telefonnummer: 0664 54 138 54
 
 
 
 
Unter der künstlerischen Fragestellung What moves me? ging Werkstück heuer in eine neue Runde. Über 30 Bewerber mit vielen interessanten und ausgearbeiteten Konzepten sind auf unterschiedliche und individuelle Weise auf das gestellte Thema eingegangen. Nach einem Auswahlprozess, der eine Vorselektion und eine persönliche Präsentation beinhaltete, sind folgende 3 Kanditat_innen ausgewählt worden:
 
Jasmin Hoffer
Evandro Pedroni
Laura Unger
 
Diesjähriger Mentor des Projekts ist der Choreograf Philipp Gehmacher, der die 3 Künstler_innen bei dem Entstehungsprozess bis zu den Aufführungen im Juni begleitet.
 
 
 
SA 20. FEB
TQW / Studios
 
P.A.R.T.S. Audition
Training cycle 2016-19
 
The curriculum of PARTS is three years long. We take new students only every three years.
A new Training program will start in September 2016 and will last until June 2019. 
The auditions process has two phases: a one day pre-selection in 21 different cities and a six day final audition in Brussels.
 
Anmeldung: www.parts.be
 
SA 27. FEB 13.00 h - 16.30 h
TQW / Studios
 
SEAD Audition
Undergraduate / Postgraduate programs
Every year SEAD is holding Auditions for entrance into the four year undergraduate professional dance eduction program "Artist in Process" and the two year postgraduate programs "I.C.E. - Choreographer's Yeat" and "BODHI PROJECT - Professional Company Year". The first round auditions take place in numerous different cities around the world. Candidates who pass the first round successfully are invited to the second round audition in Salzburg where the best dancers are chosen for a study at SEAD.
 
Anmeldung: www.sead.at